Steeds meer bedrijfsmail geweigerd, wat nu?!

Steeds meer bedrijfsmail geweigerd, wat nu?!

Home » Steeds meer bedrijfsmail geweigerd, wat nu?!

Steeds meer bedrijfsmail geweigerd, wat nu?!

___________

Jouw bedrijfsmail wordt altijd als ‘veilig’ gezien door de ontvangers, toch? In de wereld van de IT is beveiliging een constante factor. Op alle denkbare gebieden. Net als je denkt dat je het goed hebt ingeregeld komt er iets nieuws. Je hebt er niet om gevraagd, maar je moet er wel wat mee doen.

Zo is er op email gebied ook nu een nieuwe aanscherping om emailverkeer beter/ veiliger te laten verlopen. Op dit moment zijn het vooral Google en Yahoo die er scherper op gaan toezien dat je als email eigenaar je zaakjes beter op orde hebt. En als je deze richtlijnen volgt dan heeft dit een positief effect op al je emailverkeer. Jouw bedrijfsmail zal dan minder vaak bij de ander in de spamfolder terecht komen, of in de het spamfilter van de ander blijven zitten.

Mocht je nu denken, “Zoveel email ik niet naar @gmail.com” bedenk dan ook dat “@bedrijf.nl” ook via Google geregeld kan zijn, net als jij via Microsoft 365 e-mailt. Je e-mailt veel vaker dan je denkt met Google! Die richtlijnen zijn eigenlijk verificatie methodes. Is de email wel van degene die hij/zij zegt dat hij/zij is. Met andere woorden email@rin.nl is dat wel echt van RIN? En als de verificatie methodes goed ingesteld zijn dan wordt jouw bedrijfsmail minder vaak in een spamfilter tegengehouden.

Verificatie methodes

Heel lang is een goed ingesteld SPF-record voldoende geweest om probleemloos te emailen. En iedere Microsoft 365 gebruiker via RIN heeft dit goed ingesteld staan. DKIM en DMARC waren wel altijd gewenst, niet noodzakelijk. Maar door het aanpassen van de email beveiliging door o.a. Google is het wel noodzakelijk geworden om DKIM en DMARC in te stellen.

Een goed ingesteld SPF record en DKIM record heb je twee verificatiemethodes die veel ongemak in jouw emailbezorging. DKIM is dus een tweede verificatiemethode.

Dan de derde verificatiemethode; DMARC. Dit is een protocol dat bescherming biedt tegen e-mail spoofing (nabootsen). De afzender vertelt de ontvangende mailserver hoe e-mails worden beschermd door gebruik van SPF en/of DKIM. Hiermee beschermt de afzender het domein waaruit het verstuurt.

DMARC kan je instellen, dan heb je hem. Statisch ingesteld en niet verkeerd. Maar je laat een kans liggen op het gebied email veiligheid. DMARC kan je ook gebruiken met een rapportage en detectietool. Dat levert weer een hogere en betere beveiliging op met ontvangen en versturen van email.

Bedrijfsmail die wél aankomt!

RIN verzorgt bij de klanten die een supportovereenkomst hebben (SLA serverbeheer/SLA werkplekbeheer) dat de DKIM correct ingesteld wordt. Maak je via ons gebruik van Microsoft 365 maar heb je geen SLA? Dan nemen we binnenkort contact met je op.

En ben je nog geen klant bij RIN, maar je wilt alles rondom je bedrijfsmail (en andere ICT zaken) goed geregeld hebben? Neem dan contact met ons op. Dan kan jij binnenkort zonder zorgen, doen waar jij goed in bent!

RINformatie

Vragen over goede beveiliging van jouw ICT omgeving?

of bel 024 8 200 300

Meer weten?

Bel of mail met Pascal. Hij helpt je graag.

024 8 200 300